LAMAN BLOG INI DIDEDIKASIKAN KEPADA UMAT ISLAM PALESTIN YANG DITINDAS SEKIAN LAMA DAN JUGA TARAFNYA SEBAGAI BUMI JIHAD UTAMA.ALLAH S.W.T SENGAJA MEMBIARKAN BUMI INI BERGOLAK UNTUK MELIHAT KEPRIHATINAN UMAT ISLAM DALAM MELAKSANAKAN RUKUN JIHAD SEPERTI YANG TERKANDUNG DIDALAM AL-QURAN
BANTULAH RAKYAT PALESTIN DENGAN DOA,DERMA,BOIKOT,PENULISAN,DEMONSTRASI DAN JIHAD AL-QITAL.
"ANDAI API JIHAD TIDAK MENYALA, BARANYA USAH BIAR PADAM"


KARTUN HOLOCAUST

Isnin, Februari 08, 2010

PEPECAHAN DAN KESATUAN


Sejak awal penciptaan manusia,telah terjadi perpecahan.Dinyatakan dalam satu firman Allah S.W.T yang bermaksud:
"Telah Aku jadikan manusia itu berbilang bangsa dan suku kaum supaya mereka saling mengenali antara satu sama lain dan yang paling baik antara mereka adalah yang bertakwa"
Jadi perpecahan adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan.pepecahan melangkaui sempadan negara,bangsa,agama dan lain-lain.Kita selalu mendegar seruan bersatu! bersatu! bersatu!,tetapi kesatuan kita atas dasar apa?Adakah kesatuan kita disebabkan oleh persamaan bangsa,negara dan agama?Manusia itu akan berhijrah kepada kumpulan @ kelompok yang mereka rasa cocok dengan jiwa dan fitrah mereka.Bukankah Allah berfirman"mereka yang bertakwa"?jadi penghijrahan yang paling baik adalah kepada kelompok yang bertakwa.Tiada satu negara,bangsa dan agama dalam dunia ini yang bersatu,kerana mereka semua mempunyai citra yang berbeza.Pepecahan yang sebenar adalah penghijrahan daripada yang batil kepada yang hak.Berpecahlah daripada golongan yang berpaling, bersatulah kepada golongan yang mengharap redha Ilahi.Bagaimana pula mahu mengetahui golongan itu berpaling dan megharap redha Ilahi?Jawapannya ada di dalam kitab Al-Quran,kitab yang memperincikan perihal manusia yang beriman kepada seluruh isi kitabnya @ mengambil sebahagian daripadanya dan menolak sebahagiannya lagi.(mereka ini adalah golongan yang menurut hawa nafsu).Jadi kita semua di dalam golongan mana?Tepuk dada tanya iman.

N/B: Tulisan ini bukan untuk menghukum sesama manusia,sekadar untuk berkongsi cetusan minda yang lahir di tengah-tengah kemelut umat.Sesungguhnya ilmu itu datang dari Allah.Nyatakan kebenaran walaupun pahit,kerana yang pahit itu boleh jadi ubat bagi yang mahu menerimanya.Setiap sesuatu ada jawapannya, bergantung kepada sesiapa yang mahu mencarinya.Jangan kita butakan mata dan pekakkan telinga kerana kita semua akan dipertanggungjawabkan di hadapanNya nanti.

8 ulasan:

rania berkata...

cayalah bro. Gua sokong apa yg lu cakap. Memang realitinya kita begitu, nak bersatu dalam family sendiri pun blum tentu, ini kan pulak skop yg lebih luas.masing2 ada pendirian. Kadang tu pendirian tak btol pun masih nak menegakkan benang yang basah. pepun Allah saje yang tau.

Ahmad Zulfadhli Zulkefli berkata...

bersatulah untuk mentaati segala perintah Allah dan meninggalkan segala larangannya.. bersatulah untuk memartabatkan perjuangan Islam bukan dasar perkauman.. :)

Putera Melaka,
Blog - http://www.puteramelaka.co.cc/
e-Store StormReaders - http://www.stormreaders.net/zulfadhli


Miliki buku2 ilmiah karya ikon2 popolar seprti Dr. Fadzilah Kamsah, Dr. Irfan Khairi, Ustaz Ismail Kamus, Ustazah Siti Norbahyah & lain2 di http://www.stormreaders.net/zulfadhli sekarang!

Pacifist berkata...

rania-terima kasih menyokong pendpt sy.
ahmad zulfadhli-sy setuju agama yg memuliakan diri.sentimen perkauman biar releven.jgn hanya berckp ttp perlaksanaannya tiada.slogan semata-mata,dlm masa yg sama semua tergadai

Hashim Zabidi berkata...

Saya baca AlQuran tapi tak faham. Saya suruh AlQuran membaca dirinya sendiri, dia juga tak berbunyi,

Saya tanya qalam. Jawabnya ia adalah huruf-huruf dari 'alif' sampai 'ya' sekadar 30 huruf saja.

Jadi peganglah pucuknya, daun, ranting, dahan, pokok hingga ke akar umbi akan meliputi alam ini.

Pacifist berkata...

salam pak ngah- 1 konklusi yg lengkap.memang semua harus dipegang,barulah jalan kesempurnaan terbentang di hadapan kita.
gaya org lama,penuh madah,kritik dlm kelembutan,tp tajam. bg org yg mahu mengambil pengajaran..

terokai seni berkata...

retorik memang mudah nak implement yang payang... sebab hubbuddunya wa karahtul maut tu kuat sangat jadik sema lebih memikirkan diri dari matlamat hidup.. enta le

mazru berkata...

bersatu dibawah satu panji islam..ayuh..

Pacifist berkata...

salam
cemomoi-betol aok ckp,mereka lbh pentingkan perut sendiri/cinta dunia dan anak pinak dr masalah umat.

mazru-satu akidah

Related Posts with Thumbnails